Wednesday, October 29, 2008

refleksi microsoft access

masa mula-mula nak balajr access ni mmg susah nak faham.blajar 2 dua tiga kali baru la faham. saya leh kongsi sikit.
first kita buka microsoft access dulu. create new file -blank data base- dan savekan file yang berkaitan. kemudian create file table yang di perlukan. contohnya jika terdapat data yang berkaitan dengan gaji, data yang berkaitan adalah currency dan selain daripada gaji, kita hendaklah menggunakan text.

seterusnya pergi ke 'database tools' dan pilih relationship. seterusnya klik ADD pada apa yang kita buat pada muka surat tadi. klik pada ID yang pertaman dan tarik pada ID yang kedua.selepas itu klik 'create' kemudian 'close' dan 'yes'. akan keluar satu garis lurus yang menghubungkan data pertama dan kedua tadi. seterusnya akan diulang pada data yang ketiga dan seterusnya.

seterusnya adalah untuk membuat borang pelajar. klik pada table pribadi 2kali kemudian 'cerate' dan 'more form' dan 'from wizard' dan pindahkan semua butiran pribadi ke sebelah kanan pilih kokurikulum. pilih butiran yang tidak terdapat dalam pribadi dan alihkan ke sebelah kanan .

seterusnya klik pada table kurikulum dan lakukan perkara yang sama seperti yang di atas. klik next kemudian pilih 'tabular' dan klim next lagi. taip borang pelajar pada tempat yang berkenaan dan klik finish dan keluar borang tersebut di sebelah kiri.

langkah seterusnya adalah membuat pertanyaan. klik pada 'create' dan 'query wizard' ,ok dan next. taip pertanyaan gaji bapa >rm1000 dan finish. klik pada pertanyaan gaji bapa rm1000 dan klik pada sebelah kanan dan pilih 'desing view' . pilih gaji bapa dan taipkan rm1000. akan keluar data yang menunjukkan pelajar yang bapanya kurang rm1000. ulang pada langkah kedua dan ketiga.

hanya tukar pada pertanyaan, contohnya ingin membuat rumah sukan warna merah. pilih rumah sukan dan dalam kretiria warna merah maka keluarlah pelajar yang rumah sukan warna merah. ulang cara ini untuk membuat pertanyaan bagi data yang lain.

seterusnya adalah membuat laporan. tekan 'create' dan 'report wizard' . pilih ID,IC, nama pelajar,pekerjaan bapa dan gaji bapa ke sebelah kanan next taipkan nama pelajar pada ruang bekenaan dan next, 'tabular' next dan taipkan laporan gaji bapa rm1000.keluar satu mukasurat tersebut beserta tarikh kita membuat lapora tersebut. ulang langkah ini bagi data yang seterusnya. tetapi, sekiranya kita ingin membuat laporan berkaitan dengan kurikulum, kita hanya perlu memindahkan ID,IC dan kurikulum sahaja. database ini perlu disimpan terlebih dahulu agar risiko kehilangan tidak ada.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home