Wednesday, October 29, 2008

refleksi microsoft excel.

kegunaan excel ini adalah bagi menyimpan data-data atau maklumat seperti nama,markah peperiksaan pelajar dan banyak lagi. kesemua data yang berkaitan akan di simpan secara automatik mengikut format yang telah di tetapkan. ini memudahkan para guru untuk menyimpan semua data pemarkahan pelajaar.

langkah pertamaa adalah pergi ke microsoft excel terlebih dahulu. kemudian maklumat yang berkaitan, klik pada 'tool bar' diatas pilih 'define name' dan taipkan markah dalam new name. selepas itu masukkan markah bgi pengenalpastian. sekiranya markah melebihi 100 maka markahnya adalah salah.setelah mengisi namaic,markah,persatuan dan markah peperiksaan selesai.kosongkan ruang gred,jumlah dan purata.

bagi penetapan gred markah pelajar,klik pada 'formula dan insert 'function'. pilih
'select a function: 'vlookup' dan isi maklumat yang di perlukan dalam function 'argument' iaitu 'lookup value' kemudian highlighkan markah pelajar. pada 'table array' taipkan markah, col index, taipkan 2 dan 'range lookup taipkan'true' dan 'ok'.

bagi jumlahn keseluruhan markah pelajar pula ialah highlighkan semua table markah pelajar dan klik 'auto sum' dan formulas.

pengiraan markah pelajar mengikut gred A,B,C,D. Langkah pertama ialah insert
functoin, select a function dan klik pada 'countif'. masukkan data dalam function argument iaitu 'range' . highlighkan gred keseluruhan pelajar mengikut subjek. criteria A dan seterusnya OK.

Pengiraan purata keseluruhan markah pelajar menikut subjek. insert function dan select 'average' highlighkan semua markah pelajar dari atas hinng ke bawah dan klik OK.

membuat gambar rajah,carta pie atau graf purata markah keseluruhan pelajar. klik pada
function insert dan highlighkan semua markah pelajar yang ingin dimasukan. pilih salah satu gambar rajah yang ingin di masukkan contohnya carta pie dan purata yang telah di highlighkan akan di paparkan dalam carta pie tersebut.

beginilah caranya untuk membuat data permakahan dalan excel. cara seperti ini amat berguna kepada seorang guru. jadi kalau de yang terkurang dalam refleksi saya ni,harap maaf la ye. good luck..

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home